مدیریت دانش در شرکت کاترپیلار

مدیریت دانش در شرکت کاترپیلار
مقاله
فارسی
مقدماتی
1396/06/07
10دقیقه
رایگان
ابوالفضل نبوی
کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات از دانشگاه تربیت مدرس. متخصص علم داده (داده کاوی). موسس آی تی یاد و امیدوار باینکه با توسعه عدالت آموزشی جامعه بهتری داشته باشیم
روی نام مدرس کلیک نمایید



-

مدیریت دانش __ دانش سازمانی __ 




همان طور که در مقاله "مدیریت دانش چیست؟" اشاره شده است، دانش یکی از دارایی های مهم هر سازمان می باشد پس کسب ، ذخیره سازی و بکارگیری آن مهم است و  مدیریت دانش به کسب یا خلق دانش ، ذخیره سازی و حفظ دانش ، بروزرسانی دانش ، انتشار دانش  و استفاده از دانش هر جا که نیاز می باشد اشاره دارد.

Caterpillar یک تولیدکننده بزرگ جهانی ماشین آلات و تجهیزات ساخت و حفاری و  البته یک سرویس دهنده بزرگ خدمات مالی است.

 

مشکل :

این شرکت دارای 100000 کارمند بوده و دارای 220 نمایندگی در 200 کشور دنیا می باشد.   این گستردگی مکانی مشکلاتی را برای شرکت ایجاد کرده بود . البته حضور رقبای جدید با محصولات و خدمات جدید نیز بر این مشکلات افزوده بود . بنابرین Caterpillar نیاز به آموزش و بازآموزی کارمندان  و فروشندگان خود داشت.  

یکی از مشکلات بزرگ شرکت ها این است که چگونه یادگیری را در سازمانی گسترده که شامل کارمندان ، فروشندگان ، تامین کنندگان و مشتریان می باشند ایجاد نمایند .

مشکل دیگر شرکت عدم حفظ دانش سازمانی بود . در حدود نصف مدیران ارشد سازمان در حال بازنشستگی بودند در حالی که در یک صنعت رقابتی کارمندان و فروشندگان نیاز به دانش و تخصص حرفه ای دارند .

 

راه حل :

شرکت در طی یک سال مبلغ 100 میلیون دلار جهت آموزش هزینه کرد . شرکت زیرساختی جهت یادگیری که شامل 3 مورد زیر بود ایجاد نمود :

  1. حاکمیت(یادگیری)
  2. زیرساخت یادگیری الکترونیک(مبتنی بر وب)
  3. استراتژی هماهنگ با اهداف کسب و کار شرکت جهت ایجاد فرهنگ یادگیری

 

Caterpillar آموزشگاهی با نام CATERPILLAR University(CAT U) ایجاد نمود . CAT U از یک سیستم مشارکت تیمی مجازی ، سیستم مدیریت یادگیری آنلاین (LMS) و یک شبکه دانش استفاده می کرد . 

CAT U یادگیری را از طریق سیستم مدیریت دانش و شبکه دانش ممکن ساخت . کارمندان ، فروشندگان ، تامین کنندگان و مشتریان شرکت تبادل اطلاعات ، اشتراک گذاری دانش ، پرسیدن سوالات و.... را انجام می دادند . شبکه دانش حجم عظیمی از اطلاعات را فراهم کرده بود و امکان دسترسی کاربران به اطلاعاتی را که در هر زمان و هر مکان ایجاد شده بود فراهم می ساخت .

شبکه دانش شرکت به حفظ دانش و تخصص مدیران ارشد درحال بازنشستگی کمک می کرد . حدود 10000 کارشناس متخصص شناسایی شده و لیست شدند . بنابراین کاربران می توانستند بطور آنلاین متخصص موردنظر خود را بیابند و از مشاوره او بهره مند شوند . در کل شبکه دانش دروس آموخته را شامل می شد .

این شبکه اکنون بصورت یک شبکه اجتماعی سازمان یافته و ابزاری قدرتمند برای ایجاد ارتباطات بین کاربران محسوب می شود .

 

نتایج :

  • این شبکه اشتراک گذاری دانش Caterpillar کارمندان را قادر ساخته تا سریعا خود را در بهترین شرایط رقابتی قرار دهند .
  • این یادگیری الکترویکی به صرفه جویی مالی و زمانی کمک می کند .
  • این یادگیری الکترویکی به بهبود عملکرد سازمان با فراهم نمودن دانش و تخصص درست ، کمک می نماید .
  • این یادگیری الکترویکی سرگرمی و تعاملات افراد را که به عملکرد بهتر منجر می شود ، افزایش می دهد .
  • یادگیری در Caterpillar برمبنای دانش و بهترین عملکردهایی می باشد که طی سالیان متمادی توسط افراد انباشته شده است . 

 





ارزیابی کلی (0  ارزیابی)

کیفیت محتوا (0   ارزیابی)



کیفیت محتوا






   

-